środa, 12 maja 2010

Umiejętne wykorzystanie internetu.

Stanisław Juszczyk słusznie zauważył, że sprzęt komputerowy z dodatkowymi urządzeniami i specjalistycznymi oprogramowaniem staje się medium wielofunkcyjnym w procesie dydaktycznym, niwelującym różnice w procesie przyswajania informacji między osobami zdrowymi, a niepełnosprawnymi o zróżnicowanym upośledzeniu wzrokowym, słuchowym lub ruchowym. Technologie informacyjno-komunikacyjne, umożliwiając realizację procesu kształcenia na odległość, pomagają w likwidowaniu luki informacyjnej u ludzi z różnymi dysfunkcjami.

Programy do diagnozowaniu i terapii w Internecie.


Pojawienie się nowych technologicznych możliwości wykorzystania sieci komputerowych umożliwiło tworzenie systemów doradczych i umieszczanie ich na stornach internetowych. Na przykład strona www.logopedia.pl umożliwia ocenę wad wymowy. Badanie takie mogą przeprowadzić zarówno rodzice dziecka, jak i nauczyciele w szkole. Informacja, którą otrzymamy na końcu badania, jest rezultatem analizy odpowiedzi wprowadzonych do systemu. Uzyskane wyniki pozwalają wprawdzie uzyskać tylko ogólną orientacje o kłopotach dziecka, ale mogą mieć wpływ na ukierunkowanie dalszych działań logopedycznych prowadzonych przez specjalistów. Podobnie ma się sprawa z innymi stronami internetowymi, które ułatwiają podjęcie decyzji co do ewentualnej potrzeby kontaktu ze specjalistą. Wśród wielu stron na uwagę zasługują:
• http://www.telezdrowie.pl/mowie/index.htm,
• http://www.telezdrowie.pl/widze/index.htm (m.in. ocena słuchu fonemowego, ocena wzroku),
• www.sccs.pl (zastosowanie systemu w medycynie – choroby serca).

Edukacja na odległość jest symboliczną ilustracją potencjalnej komplementarności między postępem technologicznym, a imperatywem zapewnienia w niedalekiej przyszłości edukacji podstawowej dla wszystkich. Łącząc cele nie tylko dydaktycznie, ale nawet pedagogicznie oraz nowoczesne media, kształcenie na odległość uczestniczy w realizacji podstawowej misji wszelkiej edukacji: wyzwolenia jednostki ludzkiej, wszędzie, gdzie jest to możliwe, głównie z ograniczeń i ignorancji.


źródło: Siemieniecki B. "Pedagogika medialna"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz